Zakup pierwszych wrotek

2017-02-07
Zakup pierwszych wrotek

Witajcie!

 

Często pytacie nas jak wybrać wrotki, na co warto zwrócić uwagę dokonując zakupy pierwszej wymarzonej pary, tak aby były dla nas idealne i posłużyły na dłużej. Odpowiadamy – to zależy!

 

Nie ma wrotek idealnych do wszystkiego, ponieważ każdy może mieć inne preferencje co do stylu jazdy, czy też przeznaczenia wrotek.

 

Na początku warto zadać sobie kilka pytań- Po jakim terenie planujemy jeździć? Czy będziemy śmigać głównie po wrotkowiskach i halach? A może po parkach i chodnikach? Na czym nam zależy bardziej – na wygodzie, czy na prędkości?

 

Poniżej zebraliśmy dla Was garść informacji, w których opisaliśmy, krok po kroku, na jakie podzespoły warto zwrócić uwagę, czym się różnią oraz do czego służą.

 

Zacznijmy od kół. Tu zasada jest prosta – duże i miękkie koła lepiej sprawdzą się do jazdy „na zewnątrz” natomiast mniejsze i twarde będą szybsze, lepsze np. do roller derby.

Po czym to poznać? Jak już być może widzieliście, wszystkie koła oprócz rozmiaru mają podany jeszcze durometr – czyli twardość poliuretanu z którego są wykonane. Zapisywane jest to w przedziale od 77A do 100+A przy czym im większa cyfra tym koła są twardsze. Przy miejskich wrotkach twardość kół rzadko kiedy przekracza 82A i tego mniej więcej się trzymajmy. Można śmiało założyć, że wszystkie koła z twardością przekraczającą 85A są przeznaczone do derby lub wyścigów.

Znaczenie ma również ich szerokość. Szersze koła są przyczepniejsze, ale coś kosztem czegoś ponieważ szybciej wytracają prędkość „wgryzając” się w nierówności.

Jest jeszcze jeden rodzaj kółek zaprojektowanych specjalnie do derby, który łatwo można poznać po rowkowanej powierzchni. Dzięki takiemu „bieżnikowi” koła dobrze trzymają się podłoża nawet na śliskich halach.

Będąc przy kółkach zwrócić też trzeba na łożyska. To one (w połączeniu z kołami) mają największy wpływ na to jak szybko będziemy jechać.

Łożyska klasyfikowane są od ABEC1 do ABEC9.

Panuje błędne przekonanie, że im wyższa cyfra przy oznaczeniu ABEC tym szybsze łożyska. Otóż nie do końca. Skala ABEC bowiem oznacza precyzje łożyska, a nie ich prędkość. Owszem, łożyska o wyższej klasie ABEC są w stanie wytrzymać wyższe prędkości, ale nie oznacza to, że będą jechać szybciej. O jakich prędkościach mówimy? Cóż wystarczy, że napiszę, iż łożyska ABEC 1 wytrzymują prędkość do 190km/h...

Nie dajcie się również zwieść producentom reklamującym swoje produkty jako wyposażone w łożyska ABEC 11, gdyż taka technologia nie istnieje ;) Jest to, w najlepszym wypadku, odświeżona wersja ABEC9.

 

Jak więc wybrać te dobre? Najprościej zdać się na sprawdzonego producenta; nawet markowe ABEC 3 mogą okazać się szybsze od bezimiennych ABEC9.

Niektóre z łożysk nadają się do czyszczenia i smarowania, ale nie wszystkie. Najprościej poznać to po tym czy łożyska wyposażone zostały w blaszkę czy gumkę. Zdecydowana większość „blaszaków” dostępnych na rynku nie nadaję się do otwierania, więc po zużyciu łożysk należy wymienić na nowe. 

Kończąc temat łożysk zwróćcie uwagę, że zazwyczaj sprzedawane są w kompletach 8 sztuk, czyli tyle ile potrzeba jest na jedną wrotkę. Jeśli sami składacie swoje wrotki, lub wymieniacie łożyska miejcie na względzie, że potrzeba będzie Wam 16 sztuk – po dwa na każde koło.

 

Po kołach i łożyskach następnymi podzespołami jakie będą nas interesować będzie płoza i traki. Tutaj wybór jest prosty – należy wybierać wrotki z płozą nylonową lub aluminiową (i ewentualnym połączeniem tych dwóch: nylonowa płoza i aluminiowe tracki). Wystrzegajcie się natomiast płoz plastikowych, gdyż te szybko pękają.

Następnie hamulec – może być on z regulacją lub bez, co jeśli chodzi o wrotki dla początkujących nie ma większego znaczenia, ponieważ szybko przyzwyczaicie się do jego wysokości. Natomiast jeśli planujecie startować do derby to lepiej wybrać wrotki z regulowanym hamulcem; nie powinno to być problemem, ponieważ większość modeli do roller derby ma już taki zainstalowany fabrycznie.



Hamulec może być też zamontowany na długiej lub krótkiej śrubie, ale to ma znaczenie dopiero kiedy będziemy go wymieniać.

 

Obcas buta – do jazdy miejskiej optymalnie powinien wynosić około 1-3cm, dzięki czemu wrotki „wymuszą” od nas poprawną pozycję do jazdy – czyli lekko pochyloną do przodu, na ugiętych kolanach. Przy wrotkach do derby może on być nieco mniejszy, natomiast figurówki, oczywiście, będą miały większy.

Jeżeli chodzi o sam but, wiele zależy od jego wysokości oraz materiału z jakiego jest wykonany. Szukając pierwszych wrotek najlepiej wybrać takie z butem zachodzącym za kostkę dzięki czemu pozostanie usztywniona. Wybór taki wrotek jest szeroki, ponieważ zdecydowana większość modeli ma już tak przygotowany but. Inaczej ma się sprawa przy wrotkach do derby – tam kostka może pozostać odsłonięta, dzięki czemu wrotkarz ma większe pole do manewru.

Wrotki miejskie przeważnie wykonane są z materiału lub meshowej siatki dzięki czemu but będzie wygodny i przystosuje się do nogi. Mogą posiadać również ozdobne wykończenia ze skóry lub ekoskóry co nie powinno mieć wpływu na nasz komfort. Inaczej sprawa wygląda kiedy but w całości wykonany jest ze skóry, co najczęściej spotyka się przy wrotkach figurowych. Takie wrotki są sztywniejsze, gorzej dostosowują się do stopy i dlatego powinny być jak najlepiej dopasowane już przy zakupie.



A skoro już przy dopasowaniu jesteśmy, najlepiej wybierać wrotki w tym samym rozmiarze co obuwie, ale ponieważ różni producenci różnie podchodzą do rozmiarów swoich produktów najlepszym sposobem jest zmierzenie wkładki buta i zakup wrotek o podobnej długości wkładki. Nie zaszkodzi doliczyć również około 0,2-05cm luzu dzięki czemu wrotki będą lepiej leżeć. Również przy przymierzaniu wrotek na żywo – po założeniu wrotek za piętę powinien nam wejść ołówek. Jeśli luzu będzie więcej wrotki będą latać na nogach, a mniejsze będą za ciasne.

 

I to by było na tyle! Teraz powinniście być specami od wyboru wrotek :) Natomiast jeśli macie jeszcze jakieś dodatkowe pytania, coś jest niejasne, lub o czymś zapomnieliśmy to piszcie do nas śmiało na info@3bdist.com chętnie odpowiemy :)

Pokaż więcej wpisów z Luty 2017
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel