Pierwsze rolki historia
Historia rolek jest bardzo ciekawa. Pierwszy model został zaprojektowany na początku XVIII wieku przez Holendra, który chciał zasymulować jazdę na łyżwach latem. Przybił więc drewniane kółka do kawałków drewna i zamocował je do swoich butów.
Kolejna wersja pojawiła się w 1760 roku, kiedy to producent instrumentów muzycznych, Joseph Merlin, postanowił na bal maskowy wjechać na butach z metalowymi kołami, grając przy tym na skrzypcach. Jako, że nie miał pojęcia, jak skręcić lub zahamować, to skończył wpadając w wielkie lustro, znajdujące się na końcu sali.
W 1823 roku, londyńczyk, Robert John Tyers zaprojektował rolki zwane „volito”. Było to pięć kółek w rzędzie umieszczone na spodzie buta. Rolki te nie zyskały popularności w tamtym czasie.
Volito
W 1863 roku, Amerykanin, James Plimpton, znalazł rozwiązanie by uczynić rolki użytecznymi. Stworzył konstrukcję składającą się z czterech kół umieszczonych po dwa obok siebie z przodu i z tyłu. Dzięki temu rozwiązaniu powstały wrotki. Projekt ten pozwalał na skręcanie, jak i jazdę do przodu i do tyłu. Olbrzymi wpływ na dalszy ich rozwój miało wynalezienie łożysk kulkowych do kółek w 1884 roku.
Wrotki zaprojektowane przez Jamesa Plimptona
Projekt Tyersa nie został jednak zapomniany. W Holandii, po tym jak topniał lód na kanałach, używano tego typu rolek, do trenowania na suchym lądzie, udziału w zawodach oraz transportu przez ponad dwie dekady.
Ostatecznie w 1980 roku, kiedy dwóch braci z Minneapollis przegrzebywało sterty sprzętu w sklepie sportowym, natrafili na stare rolki. Scott i Brennan Olson byli hokeistami i zdali sobie sprawę, że można wykorzystać potencjał rolek do treningu obwodowego. Przeprojektowali znalezisko, stosując but hokejowy, poliuretanowe koła i dodając na pięcie gumowy hamulec. Dzięki temu udało się stworzyć coś, na czym jazda przypomina jazdę w łyżwach po lodzie. Wkrótce po tym, rozpoczęli sprzedaż rolek na własną rękę, tak też narodziła się firma Rollerblade.
Rollerblade Lightning
Pierwszym modelem rolek marki Rollerblade, który osiągnął masowy sukces, był Lightning. Zastosowano w nich wytrzymały runner z włókna szklanego dla wszystkich rozmiarów rolek. Połączenie między butem a kołami zostało dopracowane, dzięki czemu przestało pojawiać się tarcie między nimi. Montaż i demontaż kółek zostały uproszczone. Nowy rodzaj hamulca, z tyłu buta, w porównaniu do starego (takiego jak we wrotkach), był mniejszy, bardziej wydajny i nie ulegał tak szybkiemu zużyciu.